アポカリプス よくある質問集 編:Brady Dommermuth、Rei Nakazawa 訳:*ぱお*/米村 薫  このFAQは二つの章に分かれており、それぞれが別の目的を持っている。  第一章(一般注釈)は新しい機構や概念について説明している。第二章(カード別注釈)では、あるカードについてプレイヤーから質問されると思われる部分に対する回答が列記されている。  カード別注釈の章に出ているカードについては、参照のために完全なルール・テキストを含んでいる。全てのカードがリストされているわけではない。 カード別注釈 AEther Mutation 3GU Sorcery Return target creature to its owner's hand. Put X 1/1 green Saproling creature tokens into play, where X is its converted mana cost. *AEther Mutationの解決前に、対象のクリーチャーが場を離れているなど不正な対象になった場合、この呪文は打ち消され、トークンが場に出ることはない。 *点数で見たマナ・コストには、他の追加コストと同じようにキッカー・コストも含まれない。 ----- Ana Sanctuary 2G Enchantment At the beginning of your upkeep, if you control a blue or black permanent, target creature gets +1/+1 until end of turn. If you control a blue permanent and a black permanent, that creature gets +5/+5 until end of turn instead. *この能力はクリーチャーに+1/+1または+5/+5を与える。+6/+6を与えることはない。 *対戦相手だけがクリーチャーをコントロールしていて、それがこの能力の適正な対象であったなら、そのなかの一つを必ず選ばなければならない。 *一般注釈の 聖域/Sanctuaries の項を参照。 ----- Anavolver 3G Creature -- Volver 3/3 Kicker 1U and/or B If you paid the 1U kicker cost, Anavolver comes into play with two +1/+1 counters on it and has flying. If you paid the B kicker cost, Anavolver comes into play with a +1/+1 counter on it and has "Pay 3 life: Regenerate Anavolver." *一般注釈の ヴォルヴァー/Volvers の項を参照。 ----- Bloodfire Infusion 2R Enchant Creature Bloodfire Infusion can enchant only a creature you control. R, Sacrifice enchanted creature: Bloodfire Infusion deals damage equal to the enchanted creature's power to each creature. *エンチャントされたクリーチャーは起動コストの一部として生け贄に捧げられるが、Bloodfire Infusionはダメージを与える。(従って、ダメージの発生源である) *他のプレイヤーがBloodfire Infusionにエンチャントされているクリーチャーのコントロールを得た場合、このエンチャントはそのオーナーの墓地に置かれる。 ----- Bog Gnarr 4G Creature -- Beast 2/2 Whenever a player plays a black spell, Bog Gnarr gets +2/+2 until end of turn. *どのプレイヤーがプレイしたものであっても、黒の呪文が1度プレイされるごとに、Gnarrはボーナスを得る。従って、同じターン中に黒の呪文が2つプレイされたなら、Gnarrは +4/+4 を得る。黒の呪文というのは、マナ・コストに B が含まれるものである。 ----- Brass Herald 6 Artifact Creature -- Golem 2/2 As Brass Herald comes into play, choose a creature type. When Brass Herald comes into play, reveal the top four cards of your library. Put all creature cards of the chosen type revealed this way into your hand and the rest on the bottom of your library. Creatures of the chosen type get +1/+1. *クリーチャー・タイプは、マジックにおいて他の意味を持たない、あらゆる一単語の名詞でありうる。従って、「マーフォーク・ゴブリン」や「インスタント」というクリーチャー・タイプは選べないが、「マーフォーク」や「ゴブリン」を選ぶことはできる。 *一般注釈の 『特使』/"Envoys" の項を参照。 ----- Captain's Maneuver XRW Instant The next X damage that would be dealt to target creature or player this turn is dealt to another target creature or player instead. *この呪文をプレイするためには2つの対象を選べる状態でなければならない。 *ダメージが向け直される対象が、実際にダメージを与えられる時に場になかった場合、ダメージは Captain's Maneuverがプレイされていなかったのと同じように与えられる。 ----- Ceta Sanctuary 2U Enchantment At the beginning of your upkeep, if you control a red or green permanent, draw a card, then discard a card from your hand. If you control a red permanent and a green permanent, instead draw two cards, then discard a card from your hand. *この能力によって、1枚または2枚のカードが引かれる。3枚を引くことはありえない。 *一般注釈の 聖域/Sanctuaries の項を参照。 ----- Cetavolver 1U Creature -- Volver 1/1 Kicker 1R and/or G If you paid the 1R kicker cost, Cetavolver comes into play with two +1/+1 counters on it and has first strike. If you paid the G kicker cost, Cetavolver comes into play with a +1/+1 counter on it and has trample. *一般注釈の ヴォルヴァー/Volvers の項を参照。 ----- Coalition Flag W Enchant Creature Coalition Flag can enchant only a creature you control. Enchanted creature's type is Flagbearer. If an opponent plays a spell or ability that could target a Flagbearer in play, that player chooses at least one Flagbearer as a target. *エンチャントされたクリーチャーは 旗手/Flagbearer となる。それまでのクリーチャー・タイプは失われる。 *他のプレイヤーがエンチャントされたクリーチャーのコントロールを得たとき、Coalition Flag はそのオーナーの墓地に置かれる。 *一般注釈の 旗手/Flagbearers の項を参照。 *Coalition Flag が、呪文や能力の対象とならないクリーチャーをエンチャントしていたとしたら、何も特殊なことは起こらない。エンチャントされたクリーチャーは対象にならないので、他のクリーチャーが対象となることができる。 ----- Coalition Honor Guard 3W Creature -- Flagbearer 2/4 If an opponent plays a spell or ability that could target a Flagbearer in play, that player chooses at least one Flagbearer as a target. *一般注釈の 旗手/Flagbearers の項を参照。 ----- Consume Strength 1BG Instant Target creature gets +2/+2 until end of turn. Another target creature gets -2/-2 until end of turn. *この呪文をプレイするためには、2つの対象を選べなければならない。しかし、呪文の解決前に片方が不正な対象になったとしても、他方には影響が及ぼされる。解決時に両方の対象が不正になっていれば、Consume Strength は打ち消される。 ----- Dead Ringers 4B Sorcery Destroy two target nonblack creatures unless either one is a color the other isn't. They can't be regenerated. *この呪文に際し、2つの黒でないクリーチャーを対象とする。解決時に、もしその2つのクリーチャーが全く同じ色であれば、破壊される。例えば、その一方が赤青のクリーチャーであれば、他方も赤青(で、他の色を持たない)クリーチャーでなければならない。対象のクリーチャー2体の色が完全に同じでなければ、呪文は何もしない。 *Dead Ringers は、色を持たないクリーチャー2体を破壊できる。 ----- Death Grasp XWB Sorcery Death Grasp deals X damage to target creature or player. You gain X life. *Death Graspの解決前に、対象が場を離れているなど不正な対象になった場合、この呪文は打ち消され、ライフを得ることはできない。 ---- Death Mutation 6BG Sorcery Destroy target nonblack creature. It can't be regenerated. Put X 1/1 green Saproling creature tokens into play, where X is its converted mana cost. *Death Mutationの解決前に、対象のクリーチャーが場を離れているなど不正な対象になった場合、この呪文は打ち消され、トークンが場に出ることはない。 *点数で見たマナ・コストには、他の追加コストと同じようにキッカー・コストも含まれない。 ----- Dega Sanctuary 2W Enchantment At the beginning of your upkeep, if you control a black or red permanent, you gain 2 life. If you control a black permanent and a red permanent, you gain 4 life instead. *この能力によって、2点または4点のライフを得る。6点を得ることはありえない。 *一般注釈の 聖域/Sanctuaries の項を参照。 ----- Degavolver 1W Creature -- Volver 1/1 Kicker 1B and/or R If you paid the 1B kicker cost, Degavolver comes into play with two +1/+1 counters on it and has "Pay 3 life: Regenerate Degavolver." If you paid the R kicker cost, Degavolver comes into play with a +1/+1 counter on it and has first strike. *一般注釈の ヴォルヴァー/Volvers の項を参照。 ----- Desolation Angel 3BB Creature -- Angel 5/4 Kicker WW Flying When Desolation Angel comes into play, destroy all lands you control. If you paid the kicker cost, destroy all lands instead. *この天使の場に出たときの能力は、どのような方法で場に出たかを問わずに誘発される。つまり、プレイされた時以外でも誘発される。この場合、キッカー・コストを支払うことはできない。 ----- Desolation Giant 2RR Creature -- Giant 3/3 Kicker WW When Desolation Giant comes into play, destroy all other creatures you control. If you paid the kicker cost, destroy all other creatures instead. *この巨人の場に出たときの能力は、どのような方法で場に出たかを問わずに誘発される。つまり、プレイされた時以外でも誘発される。この場合、キッカー・コストを支払うことはできない。 ----- Dragon Arch 5 Artifact 2, T: Put a multicolored creature card from your hand into play. *多色の、とは、マナ・コストに二色以上のマナを含むカードのことである。 ----- Dwarven Patrol 2R Creature -- Dwarf 4/2 Dwarven Patrol doesn't untap during your untap step. Whenever you play a nonred spell, untap Dwarven Patrol. *赤でない呪文、とは、マナ・コストに赤マナを含まない呪文のことである。これにはアーティファクト呪文も含まれる。なお、土地は呪文ではない。 ----- Emblazoned Golem 2 Artifact Creature -- Golem 1/2 Kicker X Spend only colored mana on X. No more than one mana of each color may be spent this way. If you paid the kicker cost, Emblazoned Golem comes into play with X +1/+1 counters on it. *アーティファクト・クリーチャー呪文のプレイ・コストを減らす効果は、Emblazoned Golemのキッカー・コストを減少させる。例えば、(タイプとしてゴーレムを宣言してある)《ウルザの保育器/Urza's Incubator》をコントロールしてあるとする。このとき、例えば青マナ1点をXのために支払うと、{マナ・コストは別途支払ってあるとすると}ゴーレムは+1/+1カウンターを3つ載せて場に出てくる。1つは青マナからで、あと2つは保育器の効果によるコスト減少分である。 ----- Enlistment Officer 3W Creature -- Soldier 2/3 First strike When Enlistment Officer comes into play, reveal the top four cards of your library. Put all Soldier cards revealed this way into your hand and the rest on the bottom of your library. *一般注釈の 『特使』/"Envoys" の項を参照。 ----- Evasive Action 1U Instant Counter target spell unless its controller pays 1 for each basic land type among lands you control. *あなたがコントロールしている基本地形の数は、Evasive Action の解決時に決定される。 ----- False Dawn 1W Sorcery Colored mana symbols on all permanents you control and on all cards you own that aren't in play become W until end of turn. Draw a card. *他のカードとのわかりにくい相互作用のため、False Dawnは訂正を受けた。訂正後のテキストは以下のとおり。 Until end of turn, mana abilities you control that would add colored mana to your mana pool add that much white mana instead. Until end of turn, you may spend white mana as though it were mana of any color. Draw a card.  新しい文面では、カードやパーマネントの色は変更にならない。 ----- Fire / Ice Instant / Instant Fire deals 2 damage divided as you choose among any number of target creatures and/or players. / Tap target permanent. Draw a card. *Iceの解決前に、対象のパーマネントが場を離れているなど不正な対象になった場合、この呪文は打ち消され、カードを引くことはできない。 *一般注釈の 分割カード/Split Cards の項を参照。 ----- Gaea's Balance 3G Sorcery As an additional cost to play Gaea's Balance, sacrifice five lands. Search your library for a land card of each basic land type and put them into play. Then shuffle your library. *全ての基本地形を探し出す必要はない。あなたのライブラリに各種の基本地形カードがない場合にも Gaea's Balance をプレイすることができる。 ----- Glade Gnarr 5G Creature -- Beast 4/4 Whenever a player plays a blue spell, Glade Gnarr gets +2/+2 until end of turn. *どのプレイヤーがプレイしたものであっても、青の呪文が1度プレイされるごとに、Gnarrはボーナスを得る。従って、同じターン中に青の呪文が2つプレイされたなら、Gnarrは +4/+4 を得る。青の呪文というのは、マナ・コストに U が含まれるものである。 ----- Goblin Ringleader 3R Creature -- Goblin 2/2 Haste When Goblin Ringleader comes into play, reveal the top four cards of your library. Put all Goblin cards revealed this way into your hand and the rest on the bottom of your library. *一般注釈の 『特使』/"Envoys" の項を参照。 ----- Goblin Trenches 1RW Enchantment 2, Sacrifice a land: Put two 1/1 red and white Goblin Soldier creature tokens into play. *この能力によって作られるトークンは、一つの名前と二つのクリーチャー・タイプを持つ。それぞれのトークンは「ゴブリン・ソルジャー」という名前であり、ゴブリンとソルジャーのクリーチャー・タイプを持つ。 ----- Grave Defiler 3B Creature -- Zombie 2/1 When Grave Defiler comes into play, reveal the top four cards of your library. Put all Zombie cards revealed this way into your hand and the rest on the bottom of your library. 1B: Regenerate Grave Defiler. *一般注釈の 『特使』/"Envoys" の項を参照。 ----- Guided Passage URG Sorcery Reveal the cards in your library. An opponent chooses from among them a creature card, a land card, and a noncreature, nonland card. You put the chosen cards into your hand. Then shuffle your library. *もしあなたのライブラリに、ある種類のカードがなければ、この効果は可能な限りのことをする。例えば、貴方のライブラリにクリーチャー・カードがなければ、対戦相手は単に土地と、クリーチャーでも土地でもないカードを一枚ずつ選び取ることになる。 *対戦相手は、可能な限りそれぞれの種類のカードを選ばなければならない。ここでは"search"という語は使われていないので、もし存在するならばそれを見つけることに失敗することは認められない。 ----- Ice Cave 3UU Enchantment Whenever a player plays a spell, any other player may pay that spell's mana cost. If a player does, counter the spell. #(Mana cost includes color.)# *呪文を打ち消すには、プレイヤーは必ずその呪文のマナ・コストを支払わなければならない。これには追加や減少などの変更は考慮されない。呪文のマナ・コストは、単に、カードの右上に書かれているマナの量と色である。 ----- Illusion / Reality U / 2G Instant / Instant Target spell or permanent becomes the color of your choice until end of turn. / Destroy target artifact. *カードの色を変える効果は、そのカードが以前持っていた色を完全に上書きする。その類の効果がある期間だけ残る場合、その持続時間が過ぎたら(この場合、ターン終了時に)直前の色が復元される。 *一般注釈の 分割カード/Split Cards の項を参照。 ----- Jaded Response 1U Instant Counter target spell if it shares a color with a creature you control. *Jaded Response が、対象の呪文があなたのコントロールしているクリーチャーと同じ色を持っているかどうかを確認するのは解決時である。つまり、呪文やクリーチャーの色を変更する呪文や能力を、この呪文に対応してプレイすることで結果を変えることが可能である。 ----- Kavu Howler 4GG Creature -- Kavu 4/5 When Kavu Howler comes into play, reveal the top four cards of your library. Put all Kavu cards revealed this way into your hand and the rest on the bottom of your library. *一般注釈の 『特使』/"Envoys" の項を参照。 ----- Last Stand WUBRG Sorcery Target opponent loses 2 life for each swamp you control. Last Stand deals damage equal to the number of mountains you control to target creature. Put a 1/1 green Saproling creature token into play for each forest you control. You gain 2 life for each plains you control. Draw a card for each island you control, then discard that many cards from your hand. *この呪文は、対戦相手とクリーチャーを対象とする。もし両方を対象にすることができなければ、Last Stand をプレイすることはできない。 ----- Life / Death G / 1B Sorcery / Sorcery Until end of turn, all lands you control are 1/1 creatures that are still lands. / Return target creature card from your graveyard to play. You lose life equal to its converted mana cost. *Death をプレイするときに、キッカー・コストなどの追加コストを持つクリーチャー・カードを対象とした場合、それらの追加コストを支払うことはできない。なぜなら、単にそれは場に出されるだけだからである。 *点数で見たマナ・コストは、カードの右上に書かれているマナの総量である。追加コストは考慮されない。 *一般注釈の 分割カード/Split Cards の項を参照。 ----- Mind Extraction 2B Sorcery As an additional cost to play Mind Extraction, sacrifice a creature. Target player reveals his or her hand and discards all cards of each of the sacrificed creature's colors from it. *色を持たないクリーチャーを生け贄に捧げた場合、対象のプレイヤーは手札を公開するが、手札を捨てる必要はない。 *多色のクリーチャーを生け贄に捧げた場合、対象のプレイヤーは少なくとも一色をそのクリーチャーと同じく刷るカードを全て捨てる必要がある。 ----- Minotaur Tactician 3R Creature -- Minotaur 1/1 Haste Minotaur Tactician gets +1/+1 as long as you control a white creature. Minotaur Tactician gets +1/+1 as long as you control a blue creature. *青白のクリーチャーをコントロールしていた場合、Tactician は 3/3 になる。 *白(あるいは青)のクリーチャーを複数体コントロールしていた場合にも、+1/+1 しか得られない。 ----- Mystic Snake 1GUU Creature -- Snake 2/2 You may play Mystic Snake any time you could play an instant. When Mystic Snake comes into play, counter target spell. *Mystic Snake が場に出たときにスタックが空ならば、その場に出たときの能力はなにもしない。この能力の解決時には既に呪文ではないので、蛇は自分自身を打ち消すことはない。 ----- Necra Sanctuary 2B Enchantment At the beginning of your upkeep, if you control a green or white permanent, target player loses 1 life. If you control a green permanent and a white permanent, that player loses 3 life instead. *この能力によって、1点または3点の生命が失われる。4点を失うことはありえない。 *一般注釈の 聖域/Sanctuaries の項を参照。 ----- Necravolver 2B Creature -- Volver 2/2 Kicker 1G and/or W If you paid the 1G kicker cost, Necravolver comes into play with two +1/+1 counters on it and has trample. If you paid the W kicker cost, Necravolver comes into play with a +1/+1 counter on it and has "Whenever Necravolver deals damage, you gain that much life." *一般注釈の ヴォルヴァー/Volvers の項を参照。 ----- Night / Day B / 2W Instant / Instant Target creature gets -1/-1 until end of turn. / Creatures target player controls get +1/+1 until end of turn. *Day をプレイした時、解決時に場にあったクリーチャーだけが +1/+1 を得る。その後で場に出たクリーチャーは影響を受けない。 *一般注釈の 分割カード/Split Cards の項を参照。 ----- Order / Chaos 3W / 2R Instant / Instant Remove target attacking creature from the game. / Creatures can't block this turn. *Chaos をプレイした時、その解決後に場に出たり、クリーチャーになったクリーチャーがあったとしても、それらもブロックに参加することはできない。 *一般注釈の 分割カード/Split Cards の項を参照。 ----- Penumbra Bobcat 2G Creature -- Cat 2/1 When Penumbra Bobcat is put into a graveyard from play, put a 2/1 black Cat creature token into play. Penumbra Kavu 4G Creature -- Kavu 3/3 When Penumbra Kavu is put into a graveyard from play, put a 3/3 black Kavu creature token into play. Penumbra Wurm 5GG Creature -- Wurm 6/6 Trample When Penumbra Wurm is put into a graveyard from play, put a 6/6 black Wurm creature token with trample into play. *Penumbra クリーチャーが破壊されるときにそれをコントロールしていたプレイヤーが、クリーチャー・トークンを得る。Penumbra クリーチャー・カードのオーナーが誰であるかは問わない。 ----- Planar Despair 3BB Sorcery All creatures get -1/-1 until end of turn for each basic land type among lands you control. *基本地形タイプの数は、Planar Despairの解決時に決定される。 ----- Prophetic Bolt 3UR Instant Prophetic Bolt deals 4 damage to target creature or player. Look at the top four cards of your library. Put one of those cards into your hand and the rest on the bottom of your library. *あなたのライブラリに4枚以下のカードしかなかった場合、残っているカードで可能な限りの解決が行われる。(実際にある以上のカードを見ることを要求する能力によって、あなたが負けになることはない) ----- Putrid Warrior WB Creature -- Soldier Zombie 2/2 Whenever Putrid Warrior deals damage, choose one -- each player loses 1 life; or each player gains 1 life. *Putrid Warrior の能力は、それがクリーチャー、あるいはプレイヤーにダメージを与えたときに誘発される。 *Putrid Warrior のコントローラーは、この能力がスタックに乗せられるときにモードを選択する。 ----- Raka Sanctuary 2R Enchantment At the beginning of your upkeep, if you control a white or blue permanent, Raka Sanctuary deals 1 damage to target creature. If you control a white permanent and a blue permanent, Raka Sanctuary deals 3 damage to that creature instead. *この能力は、1点または3点のダメージを与える。4点のダメージを与えることはありえない。 *あなただけがクリーチャーをコントロールしていて、それがこの能力の適正な対象であったなら、そのなかの一つを必ず選ばなければならない。 *一般注釈の 聖域/Sanctuaries の項を参照。 ----- Rakavolver 2R Creature -- Volver 2/2 Kicker 1W and/or U If you paid the 1W kicker cost, Rakavolver comes into play with two +1/+1 counters on it and has "Whenever Rakavolver deals damage, you gain that much life." If you paid the U kicker cost, Rakavolver comes into play with a +1/+1 counter on it and has flying. *一般注釈の ヴォルヴァー/Volvers の項を参照。 ----- Savage Gorilla 4G Creature -- Ape 3/3 UB, T, Sacrifice Savage Gorilla: Target creature gets -3/-3 until end of turn. Draw a card. *Savage Gorillaの能力の解決前に、対象のクリーチャーが場を離れているなど不正な対象になった場合、この能力は打ち消され、カードを引くことはできない。 ----- Spiritmonger 3BG Creature -- Beast 6/6 Whenever Spiritmonger deals damage to a creature, put a +1/+1 counter on Spiritmonger. B: Regenerate Spiritmonger. G: Spiritmonger becomes the color of your choice until end of turn. *カードの色を変える効果は、そのカードが以前持っていた色を完全に上書きする。その類の効果がある期間だけ残る場合、その持続時間が過ぎたら直前の色が復元される。 ----- Standard Bearer 1W Creature -- Flagbearer 1/1 If an opponent plays a spell or ability that could target a Flagbearer in play, that player chooses at least one Flagbearer as a target. *一般注釈の 旗手/Flagbearers の項を参照。 ----- Suffocating Blast 1UUR Instant Counter target spell and Suffocating Blast deals 3 damage to target creature. *この呪文をプレイするためには、スタック上の呪文とクリーチャーを対象として選べる状態でなければならない。 *Suffocating Blastの解決前に片方が不正な対象になったとしても、他方には影響が及ぼされる。解決時に両方の対象が不正になっていれば、Consume Strength は打ち消される。 ----- Sylvan Messenger 3G Creature -- Elf 2/2 Trample When Sylvan Messenger comes into play, reveal the top four cards of your library. Put all Elf cards revealed this way into your hand and the rest on the bottom of your library. *一般注釈の 『特使』/"Envoys" の項を参照。 ----- Tidal Courier 3U Creature -- Merfolk 1/2 When Tidal Courier comes into play, reveal the top four cards of your library. Put all Merfolk cards revealed this way into your hand and the rest on the bottom of your library. 3U: Tidal Courier gains flying until end of turn. *一般注釈の 『特使』/"Envoys" の項を参照。 ----- Unnatural Selection 1U Enchantment 1: Choose a creature type other than Wall. Target creature's type becomes that type until end of turn. *この効果は他の全てのクリーチャー・タイプを上書きする。例えば、この能力をゾンビでエルフなクリーチャーにプレイし、ゴブリンと宣言した場合、クリーチャーは単なるゴブリンとなり、ゾンビ・エルフ・ゴブリンとはならない。 *クリーチャー・タイプは、マジックにおいて他の意味を持たない、あらゆる一単語の名詞でありうる。 *この呪文を、同じ名前を持つクリーチャー2体を対象としてプレイし、両方をレジェンドにすることを選択した場合、2番目にレジェンドになったクリーチャーはそのオーナーの墓地に置かれる。(レジェンド・ルールによる) *Flagbearerというクリーチャー・タイプによって何らかの能力が発生するわけではない。クリーチャーをFlagbearerにしても、「少なくとも一つの旗手を選ぶ」という能力は発生しない。(実際の 旗手/Flagbearer が場にある場合、その常在型能力はそのコントローラーの対戦相手にだけ影響を及ぼす) ----- Urborg Uprising 4B Sorcery Return up to two target creature cards from your graveyard to your hand. Draw a card. *0枚、1枚、2枚の任意の数のクリーチャー・カードを Urborg Uprisingの対象として選ぶことができる。 *Urborg Uprisingの解決前に、対象のクリーチャー・カード全てが墓地にないなど不正な対象になった場合、この能力は打ち消され、カードを引くことはできない。 ----- Vodalian Mystic 1U Creature -- Merfolk 1/1 T: Target instant or sorcery spell becomes the color of your choice. *カードの色を変える効果は、そのカードが以前に持っていた色を全て上書きする。 *この能力は実際のインスタントとソーサリーの呪文にだけ影響を及ぼす。他のタイプの呪文で、インスタント、あるいはソーサリーがプレイできるときならいつでもプレイできる呪文は対象に取れない。 ----- Wild Research 2R Enchantment 1W: Search your library for an enchantment card and reveal that card. Put it into your hand, then discard a card at random from your hand. Then shuffle your library. 1U: Search your library for an instant card and reveal that card. Put it into your hand, then discard a card at random from your hand. Then shuffle your library. *呪文や能力の解決中に呪文や能力をプレイすることはできないので、インスタント・カードを探した後、無作為に一枚捨てるまでの間にそれをプレイすることはできない。 ----- All trademarks are property of Wizards of the Coast, Inc. (C)2001 Wizards. Take care, Chris Zantides DCI Policy Manager